The transdisciplinary profile of the agroecological guide: Integration of knowledge, environmental interpretation, bio-cultural awareness, sustainability and environmental justice
DOI:
https://doi.org/10.55996/dekape.v3i1.350Keywords:
Change agent, environmental interpretation, tour guide, transdisciplinarity, agroecological tourismAbstract
Agroecological tourism requires a transdisciplinary guide profile that goes beyond traditional training, integrating knowledge from agronomy, ecology, and communication. The purpose of this research, based on an interpretive paradigm and qualitative approach, is to detail how this perspective contributes to building this profile. Using a phenomenological-hermeneutic method, the experience of three agroecological tourism experts in Barinas, Venezuela, was analyzed through interviews. As a result, it was determined that this approach transforms the guide into an agent of change. Their role goes beyond providing information; they focus on educating and inspiring an emotional connection and a deep ecological awareness in visitors by offering a holistic environmental interpretation of biocultural heritage. The guide becomes a promoter of sustainability and environmental justice, demonstrating that the integration of knowledge from multiple disciplines is essential for an effective and responsible professional practice that values and protects the natural and ancestral heritage of communities.
Downloads
References
Alejo, M., & Osoario, B. (2016). El informante como persona clave en la investigación cualitativa. Gaceta de Pedagogía, 35.
Arias Hidalgo, D. (2019). Extensión universitaria y turismo: una reflexión sobre el proceso de formación de guías de turismo en Talamanca, Costa Rica. Trama, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades., 8(2), 94–114. https://doi.org/10.18845/tramarcsh.v8i2.4944
Briceño Nuñez, C. E., & Fernández, A. J. (2023). Innovación En La Formación Para El Turismo Post-Pandemia: Estrategias De Interpretación Ambiental Y Ecoturismo En Educación Superior. october 2023, 19–27.
Cáceres-Montilla, B. M., Fernández, A. J., Paredes de Martínez, M. del V., & Gutiérrez Mendoza, I. S. (2025). Guías de turismo agroecológico: explorando componentes teóricos-metodológicos para la formación transdisciplinaria en interpretación ambiental. HOLOPRAXIS. Revista de Ciencia, Tecnología e Innovación, 9(2), 57–82. https://doi.org/10.61154/holopraxis.v9i2.4129
Castillo Castillo, B. A. (2023). El saber local de la comunidad Boca de Anaro hacia un turismo agroecológico sustentable. Revista de Investigación Cañetana, 2(1). https://doi.org/10.60091/ric.2023.v2n1.02
Colunge-López, J. A., Díaz-Arciniegas, E. Y., Colunge-Ordoñez, A. I., & Estrada-Rodríguez, D. A. (2025). Integración de la eco-pedagogía en el currículo para fomentar la conciencia ecológica y la sostenibilidad ambiental. HOLOPRAXIS. Revista de Ciencia, Tecnología e Innovación, 9(1), 288–312. https://doi.org/10.61154/holopraxis.v9i1.3896
Fernández, A. J. (2025a). Interpretación ambiental y las insfraestructuras verdes como estrategia de promoción del turismo agroeclógico: Una sinergia desde la sostenibilidad. 17, 1–13. https://doi.org/10.5281/zenodo.15684977
Fernández, A. J. (2025b). Turismo agroecológico: un enfoque transdisciplinario para el desarrollo sostenible en zonas rurales. SATHIRI, 20(1), 134–150. https://doi.org/10.32645/13906925.1335
Fernández, A. J., Brito Martínez, M., & Cáceres Montilla, B. M. (2025). Formación emergente de guías de aviturismo a través del e-learning: turismo agroecológico en Barinas. METANOIA: REVISTA DE CIENCIA, TECNOLOGÍA E INNOVACIÓN, 11(2), 275–297. https://doi.org/10.61154/metanoia.v11i2.4068
Fernández, A. J., Lares Jiménez, N. O., & Díaz de Montes de Oca, M. E. (2025). Multimodalidad: implementación de estrategias de formación para la enseñanza-aprendizaje del guía de turismo agroecológico. Kaleidoscopio.
Fernández, A. J., & Túa Ollarves, J. J. (2025). Innovaciones Sostenibles: dinámicas de investigación, formación y prácticas emergentes en los guías de turismo agroecológico. HOLOPRAXIS. Revista de Ciencia, Tecnología e Innovación, 9(2), 25–56. https://doi.org/10.61154/holopraxis.v9i2.4128
Gallegos, G. (2022). Mejoramiento de las competencias comunicativas del guía de turismo en la interpretación del patrimonio natural y cultural: Perfil del turista extranjero que visita Cusco 2019.
Lázaro Gutiérrez, R. (2021). Capitulo 4: Entrevistas Estructuradas, Semiestructuradas y Libres. Técnicas de Investigación Cualitativa En Los Ámbitos Sanitario y Sociosanitario, 65–83.
Leavy, P. (2017). Diseño de investigación participativa basada en la comunidad.
Malucin Dias, J. B. (2023). Interpretación ambiental y turismo sostenible en el parque nacional cotopaxi.
Marcano Anés, I. (2020). Inter, multi, y transdisciplinariedad del turismo. Telos Revista de Estudios Interdisciplinarios En Ciencias Sociales, 22(3), 614–625. https://doi.org/10.36390/telos223.10
Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. In México: Trillas. https://doi.org/10.1016/0022-3115(94)91046-4
Oehmichen-Bazán, C., Aveleyra Talamantes, A., & Escalona Hernández, C. (2021). Los guías de turistas en México: Intermediación cultural y condición laboral.
Otero, A., & Gelós, M. B. (2020). Desafíos del turismo y la recreación desde enfoques transdisciplinares.
Paredes, M. (2024). Desempeño del docente universitario: Una visión transdisciplinaria. Visión Educativa, 4(1), 9–15.
Paredes, M., Fernández, A., Gutiérrez, I., Cáceres, B., & Mc Carthy, N. (2024). Líneas de creación intelectual del sector turístico: Transdisciplinariedad del turismo agroecológico y sostenibilidad. Revista Electrónica Conocimiento Libre y Licenciamiento, 15, 180–194.
Rodríguez-García, M. J. (2024). Interpretación ambiental del manglar de Bahía Golfito: Un aporte a la economía azul. Yulök Revista de Innovación Académica, 8(1), 94–101. https://doi.org/10.47633/9dyh7a22
Salazar-Escorcia, L. S. (2020). Investigación Cualitativa: Una respuesta a las Investigaciones Sociales Educativas. CIENCIAMATRIA, 6(11), 101–110. https://doi.org/10.35381/cm.v6i11.327
Sánchez Jorge, T., Jiménez Valero, B., & Bordón Gómez, Y. (2021). Formación del Guía Turístico en función de la Interpretación del Patrimonio. Explorador Digital, 5(3), 17–37. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v5i3.1750
Santaella Vallejo, A., & Ruiz Simón, E. (2023). La transdisciplinariedad educativa: análisis del marco conceptual, metodologías, contexto y medición. Revista Iberoamericana de Educación, 92(1), 15–28. https://doi.org/10.35362/rie9215747
Schneider, F. (2019). Sistematización de la experiencia de la Asociación de Cultura y Educación Ambiental Serracima. Contribuciones a la construcción del conocimiento agroecológico en la selva atlántica del municipio de Cunha, estado de Sao Pablo-Sudeste de Brasil.
Valle, A., Manrique, L., & Revilla, D. (2022). La investigación descriptiva con enfoque cualitativo en educación. https://files.pucp.education/facultad/educacion/wp-content/uploads/2022/04/28145648/GUIA-INVESTIGACION-DESCRIPTIVA-20221.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alfonso José Fernández, Mildred del Valle Paredes, Iraima Sofía Gutiérrez-Mendoza, Aura Elena Chirinos, Betzaida Margarita Cáceres-Montilla

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
