Dual training model for human talent management in agroecological tourism: Strengthening skills, capacities, and inter-institutional collaboration

Authors

  • Alfonso José Fernández Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.55996/dekape.v2i2.295

Keywords:

Inter-institutional Collaboration, managerial skills, tourism businesses, continuing education, sustainability

Abstract

The research proposed a dual training model for human talent management in agroecological tourism, which sought to align staff competencies with organizational objectives through planning, continuous development, and performance management. The study was conducted using a qualitative phenomenological-hermeneutic approach, analyzing the training processes of INCES and the agroecological tourism research group in Barinas, Venezuela, with the participation of 70 UNES stakeholders. The results demonstrated that the model required three essential components: development of soft skills (leadership, effective communication, and teamwork), ongoing training in sustainability and technological adaptation, and the establishment of an inclusive organizational culture. The research particularly highlighted the importance of strategic alliances, especially with INCES, to overcome the shortage of specialized talent through relevant training processes. It was concluded that the development of a dual training model for human talent management in agroecological tourism, focused on soft skills and sustainability, was essential. The model, adaptable to the Barinas context, integrates technical and transversal competencies, supported by critical pedagogy and the Triple Bottom Line. It stands out by addressing the talent shortage and fostering inter-institutional partnerships, laying the groundwork for future implementations and contributing to the sustainable development of the sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcolea Parra, M., Bastidas-Manzano, A. B., & González-Sánchez, O. (2024). Análisis de las estrategias de marketing digital para consolidar el turismo sostenible: Estudio de caso de la Manga del Mar Menor. Revista Internacional de Cultura, 16(5), 19.

Arbulu Chereque, E. P. R. (2023). Modelo holístico para la gestión ecosistémica del parque turístico agropecuario del área metropolitana de Chiclayo. Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo.

Bravo-Bravo, I. F., & Herrera-Sánchez, M. J. (2023). Tendencias globales del liderazgo transformacional en empresas modernas. Horizon Nexus Journal, 1(2), 14–31. https://doi.org/10.70881/hnj/v1/n2/15

Castillo-Palacio, M., Ardila, L. M., & Castrillón, A. J. (2020). Innovación curricular en la formación en turismo: un enfoque teórico-conceptual. Praxis & Saber, 11(25), 255–278. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n25.2020.10479

Castro, M. (2024). Desarrollo de un modelo de negocio enfocado en turismo y aprendizaje vivencial para la ampliación de habilidades esenciales en líderes y profesionales.

Chiavenato, I. (2019). Administración de recursos humanos. El capital humano de las organizaciones. In Sustainability (Switzerland) (Vol. 11, Issue 1). http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI

Cruz Torres, L., Vázquez Garriga, M. de J., & Feijóo del Rio, L. (2025). Gestión de entornos turísticos. Retos Turísticos, 24(1), e-6453.

Fernández, A. J. (2023). Modelo de desarrollo sustentable para la promoción turística Agroecológica del Estado Barinas. Revista Crítica Con Ciencia, 1(1), 32–45. https://doi.org/10.62871/revistacriticaconciencia.v1i1.127

Fernández, A., Paredes, M., & Cáceres, B. (2024). Elementos etnogastronómicos como oferta turística agroecológica en la parroquia Calderas, Estado Barinas, Venezuela. Revista Científica Dékamu Agropec, 5(2), 120–129. https://doi.org/10.55996/dekamuagropec.v5i2.269

Fuster Guillen, D. E. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

López-Sánchez, Y., Pulido-Fernández, J. I., Casado-Montilla, J., & Carrillo-Hidalgo, I. (2023, July 13). APRENDIZAJE BASADO EN INVESTIGACIÓN COMO PRÁCTICA PEDAGÓGICA: APLICACIÓN A LA EDUCACIÓN DE POSTGRADO EN TURISMO. In-Red 2023 - IX Congreso Nacional de Innovación Educativa y Docencia En Red. https://doi.org/10.4995/INRED2023.2023.16577

Lozano Fernández, M. A., Lozano Fernández, E. N., & Ortega Cabrejos, M. Y. (2022). Habilidades blandas una clave para brindar educación de calidad: Revisión teórica. Revista Conrado, 18(87), 412–420.

Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. In México: Trillas. https://doi.org/10.1016/0022-3115(94)91046-4

Mc Carthy Azocar, N. G., Fernández, A. J., Díaz de Montes de Oca, M. E., & Lares Jiménez, N. O. (2024). Rutas Turísticas Agroecológicas para el Desarrollo Rural Sustentable en Venezuela y Latinoamérica: Experiencia Significativa. Revista Critica Con Ciencia, 2(4), 1–18. https://doi.org/10.62871/revistacriticaconciencia.v2i4.357

Morales Carrero, J. A. (2024). Una política pública para impulsar el turismo agroecológico. Hacia un cambio de paradigma. Reflexiones, desafíos y oportunidades. Wani, 81. https://doi.org/10.5377/wani.v1i81.19427

Nieves Álvarez, M., Bracho, O. A., & Acurero, M. T. (2024). Gestión del Talento Humano como factor clave para el emprendimiento sostenible. Revista Temario Científico, 4(2). https://doi.org/10.47212/rtcAlinin.2.224.7

Rivera Mateos, M. (2021). Turismo sostenible en zonas rurales. Ambienta, 61–67, 29. https://acortar.link/b0JRdA

Tcheverry, P. S. (2020). Importancia de la evaluación del desempeño como herramienta de gestión de los recursos humanos: estudio en la Empresa Asociación de Cooperativas Argentinas de Laboulaye, Córdoba.

Valle, A., Manrique, L., & Revilla, D. (2022). La investigación descriptiva con enfoque cualitativo en educación. https://files.pucp.education/facultad/educacion/wp-content/uploads/2022/04/28145648/GUIA-INVESTIGACION-DESCRIPTIVA-20221.pdf

Vélez Falcones, A. C., Vergara Cevallos, D. A., & Pérez Plaza, J. G. (2024). Una propuesta de modelo de gestión para el desarrollo del turismo agroecológico. Revista Internacional de Turismo, Empresa y Territorio, 8(1), 47–60.

Yuquilema Chimbolema, D. M. (2023). La gestión administrativa del talento humano y su aporte en el desarrollo turístico en el Centro Ecológico de Turismo Comunitario La Esperanza del cantón Colta. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/10503/1/Parra Bravo%2C E. 2022 El sumario disciplinario%2C frente al principio de imparcialidad del pleno del Consejo de la Judicatura.pdf

Published

2025-06-27

How to Cite

Fernández, A. J. (2025). Dual training model for human talent management in agroecological tourism: Strengthening skills, capacities, and inter-institutional collaboration. Dékau Perú, 2(2), 10–21. https://doi.org/10.55996/dekape.v2i2.295

Issue

Section

Artículos