Programación Neurolingüística en la mejora del aprendizaje de los estudiantes universitarios de la Universidad Andina Néstor Cáceres Velásquez
DOI:
https://doi.org/10.55996/dekamuagropec.v3i1.74Keywords:
Neurolinguistics, learning, kinesthetic, Audio-videoAbstract
Neurolinguistic Programming (NLP) provides tools for optimal communication, it provides instruments to change behaviors, skills, which limit or prevent the achievement of academic and personal goals. The objective of this research was to identify the characteristics of student learning and the communication styles of teachers towards students. The study is descriptive, developed in three stages: a) Documentary review. b) A questionnaire was elaborated with a Likert-type scale, validated by three experts and using Cronbach's alpha of 0.805. c) The results were systematized by means of simple statistical tables. It can be observed that the highest positive correlations were between the NLP meta-programs of attitude towards a situation and learning strategies. It is concluded that, there is a weak relationship between the variables and it can be observed that the positive correlations are between the NLP metaprograms of attitude to a situation and learning strategies. Therefore, there is a need to implement teacher induction courses to improve communication with students and achieve meaningful learning.
Downloads
References
Acevedo, D., Cavadia, S., & Alvis, A. (2015). Estilos de aprendizaje de los estudiantes de la Facultad de Ingeniería de la Universidad de Cartagena (Colombia). Formación Universitaria, 8(4), 15-22. https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v8n4/art03.pdf
Amaya, A., & Cuéllar, A. (2016). Estilos de aprendizaje de los alumnos de posgrado a distancia de la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Revista de innovación educativa 8(2), 8-21.
Alonso, Maroto y Palacios, (2004) Análisis evolutivo y multivariante de actitudes relevantes hacia las matemáticas. Revista de educación,334, 75-98. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=963460
Alavez, F. (2016). Estilos de aprendizaje: PNL en Nova Universitas. Perspectivas Docentes, 60, 5-14.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6349227
Cárdenas, J. (2019). Relación entre estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en alumnos de pedagogía en inglés. Revista Iberoamericana de Educación Superior, X(27), 115–135.https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.343
Casasola, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Revista Comunicación, 29(1), 38–51. https://doi.org/10.18845/rc.v29i1-2020.5258
Fajardo, E. (2017). Estilos de aprendizaje VAK y su incidencia en la resolución de problemas de cantidad en los estudiantes del cuarto grado de educación primaria de la Institución Educativa “General Ollantay”.Carabayllo-2017 [Universidad César Vallejo]. In Universidad César Vallejo.
Guenaoui A. (2019): “¿Visuales, auditivos o kinestésicos? diagnóstico de estilos de aprendizaje según la programación neurolingüística (PNL) en estudiantes universitarios argelinos”, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (julio 2019).
Hernández, R., Férnandez, C., & Baptista, M. del P. (2014). metodologia de la investigación (C. F. y P. Baptista (Ed.); 6a Edición). https://archive.org/details/hernandezetal.metodologiadelainvestigacion
Inga Ávila M., Churampi Cangalaya R., Álvarez Tolentino D. (2020). Estilos de aprendizaje en estudiantes de ingeniería de sistemas en la Universidad Nacional del Centro del Perú, Revista Conrado, 16(77).
Juárez Lugo, C. S., Pichardo Silva, K., Escoto Ponce de León, M. del C., & Luna Montijo, E. (2015). Confiabilidad y validez de la Escala de Estrategias de Aprendizaje ACRA en estudiantes universitarios del Estado de México. Investigación Y Práctica En Psicología Del Desarrollo, 1, 261–268. https://doi.org/10.33064/ippd1656
Jiménez Lucia, Alfonso-Javier García, Javier López-Cepero, Francisco-Javier SaavedraThe Brief-ACRA Scale on Learning Strategies for University Students Revista de Psicodidáctica (English ed.), Volume 23, Issue 1, January–June 2018, Pages 63-69
Lasso Murillo, W. V., & Pombo Jaramillo, I. J. (2016). Influencia De La Programación Neurolingüística, Guayaquil: Universidad de Guayaquil. Tesis. Recuperado a partir de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/12511
López, M. J. C., Castillo, A. L., Maldonado, A. A. P., & Casados, J. C. (2020). Estrategias para potenciar el aprendizaje y el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 579-594.
Romero Parra, R. M., & Barboza Arenas, L. A. (2022). Relación entre los sistemas de representación de la programación neurolingüística y el aprendizaje significativo en estudiantes universitarios. Nueva revista del Pacífico, (76), 62-87. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0719-51762022000100062&script=sci_arttext
Quinteros Viteri, K. S. (2015). La aplicación de programación neurolingüística (PNL) como herramienta para mejorar la comunicación interna del personal administrativo de TRANSCOIV CIA. LTDA. Quito: Universidad Central del Ecuador http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/30534/1/BFILO-PMP-18P75.pdf
Soto, I., & Zuñiga Blanco, A. (2020). Los Estilos de aprendizaje bajo un modelo de programación neurolingüística y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Espí¬ritu Emprendedor TES, 4(3), 77–91. https://doi.org/10.33970/eetes.v4.n3.2020.217.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dékamu Agropec Scientific Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista aceptan los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y conceden a la revista el derecho publicación con la obra, simultáneamente licenciada bajo una licencia de Creative Commons CC By que permite a otros compartir el trabajo, pero citando la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden celebrar acuerdos contractuales adicionales separados para la distribución no exclusiva de la versión publicada de la obra de la revista (por ejemplo, publicarla en un repositorio institucional o publicarla en un libro), pero citando la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y anima a los autores a publicar su trabajo en línea (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su sitio web) antes y durante el proceso de presentación, ya que puede conducir a intercambios productivos, así como una mayor citación del trabajo publicado (https://web-archive.southampton.ac.uk/opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html)