Factors influencing fruit purchase decisions in the Chachapoyas model market: an analysis using structural equation modeling

Authors

  • Jimena Barrera Quispe Facultad de Ingeniería Zootecnista Agronegocios y Biotecnología, Universidad Nacional Toribio Rodríguez de Mendoza de Amazonas, Perú
  • Robert De La Cruz Alvarado Facultad de Ingeniería Zootecnista Agronegocios y Biotecnología, Universidad Nacional Toribio Rodríguez de Mendoza de Amazonas, Perú
  • Leonardo Mendoza Zumaeta Facultad de Ingeniería Zootecnista Agronegocios y Biotecnología, Universidad Nacional Toribio Rodríguez de Mendoza de Amazonas, Perú
  • Horacio Tenorio Zubiate Facultad de Ingeniería Zootecnista Agronegocios y Biotecnología, Universidad Nacional Toribio Rodríguez de Mendoza de Amazonas, Perú
  • Jorge Chavez Guivin Facultad de Ingeniería Zootecnista Agronegocios y Biotecnología, Universidad Nacional Toribio Rodríguez de Mendoza de Amazonas, Perú

DOI:

https://doi.org/10.55996/dekamuagropec.v5i1.214

Keywords:

Model market, Structural Equation Modeling, personal factors, marketing strategies, structural model

Abstract

The objective of this study is to identify factors influencing product purchase choices in the sample market of Chachapoyas using structural equation modeling (SEM) using AMOS v.24 software. The sample of 384 customers was composed mostly of women (60%) and young people aged 18 to 30 years (55%), and it was found that personal characteristics such as age, lifestyle and financial situation influenced purchase decisions. The results showed that cultural, social and psychological factors did not have a significant effect. The usefulness of SEM for studying the interaction between multiple variables and validating theoretical models in non-experimental settings was confirmed. These findings underscored the importance of considering personal factors in marketing and business strategies in local market settings. The conclusion is that understanding individual characteristics is important for understanding consumer purchase dynamics in the Chachapoyas sample market and provides a solid basis for designing more effective marketing strategies that align with the needs of local consumers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bentler, P. M., & Stein, J. A. (1992). Structural equation models in medical research. Http://Dx.Doi.Org/10.1177/096228029200100203, 1(2), 159–181. https://doi.org/10.1177/096228029200100203.

Escobedo Portillo, María Teresa, Hernández Gómez, Jesús Andrés, Estebané Ortega, Virginia, & Martínez Moreno, Guillermina. (2016). Modelos de ecuaciones estructurales: Características, fases, construcción, aplicación y resultados. Ciencia & trabajo, 18(55), 16-22. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492016000100004

Cardona-Arbelaez, Diego; Alzate-Alvaran, Julieth Cecilia And Lora-Guzman, Harold. Estrategias para la gestión del talento humano en las asociaciones de yuqueros adscritas a Colfeyuca en Sucre, Colombia. Revista Investig. Desarro. Innov. [online]. 2018, vol.9, n.1 [cited 2024-06-17], pp.9-18.

Cabrera-Amaya, Diego Mauricio et al.Diversidad florística y cambios en las coberturas de la cuenca del humedal Jaboque y el parque La Florida (Bogotá, Colombia). Rev. acad. colomb. cienc. exact. fis. nat. [online]. 2017, vol.41, n.160, pp.326-337. ISSN 0370-3908. https://doi.org/10.18257/raccefyn.496.

Chiang-Vega, Margarita, & Candia-Romero, Francisca. (2021). Las creencias afectan al compromiso organizacional y la satisfacción laboral. Un modelo de ecuaciones estructurales. Revista Científica de la UCSA, 8(1), 14-25. Epub April 00, 2021.https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2021.008.01.014

Cvetkovic-Vega, A., Maguiña, J. L., Soto, A., Lama-Valdivia, J., López, L. E. C., Cvetkovic-Vega, A., Maguiña, J. L., Soto, A., Lama-Valdivia, J., & López, L. E. C. (2021). Estudios transversales. Revista de La Facultad de Medicina Humana, 21(1), 179–185. https://doi.org/10.25176/RFMH.V21I1.3069.

Gutiérrez Atucsa, M., & Morales Castro, B. V. (2023). ´ Factores que influyen en la decisión de compra de medicamentos en tiempo de pandemia en usuarios que acuden a la Botica Vida&Salud del distrito de La Victoria (setiembre-octubre) 2021.

Hualtibamba Seminario, D. L. (2019). Factores De Comportamiento Del Consumidor Que Influyen En La Decisión De Compra En Los Mercados De Abastos De La Ciudad De Trujillo - 2018. In Universidad Cesar Vallejo.

Lachira Mogollón, S. V. (2019). Factores de comportamiento del consumidor que influyen en la decisión de compra en el Mall Aventura y Real Plaza de la ciudad de Trujillo-2018.

Li, S., & Jaharuddin, N. S. (2021). Influences of background factors on consumers’ purchase intention in China’s organic food market: Assessing moderating role of word-of-mouth (WOM). Cogent Business & Management, 8(1).https://doi.org/10.1080/23311975.2021.1876296

Manzano Patiño, A. P., & Manzano Patiño, A. P. (2018). Introducción a los modelos de ecuaciones estructurales. Investigación En Educación Médica, 7(25), 67–72. https://doi.org/10.1016/J.RIEM.2017.11.002

Parra, Y., & Astudillo, D. (2019). Factores que influyen en la comercialización de productos frutícolas en Estados Unidos. Espacios, 40(4).

Samperio Pacheco, Víctor Manuel. (2019). Ecuaciones estructurales en los modelos educativos: características y fases en su construcción. Apertura (Guadalajara, Jal.), 11(1), 90-103. https://doi.org/10.32870/ap.v11n1.1402

Teresa, M., Portillo, E., Andrés Hernández Gómez, J., Ortega, V. E., & Moreno, G. M. (2016). Artículo Original Modelos de Ecuaciones Estructurales: Características, Fases, Construcción, Aplicación y Resultados STRUCTURAL EQUATION MODELING: FEATURES, PHASES, CONSTRUCTION, IMPLEMENTATION AND RESULTS. Retrieved December 13, 2023, from www.cienciaytrabajo.cl

Ttito Ocsa, N., & Mescco Pumasupa, A. (2020). Factores que influyen en la decisión de compra de vivienda del sector inmobiliario en la ciudad del Cusco, 2019.

Published

2024-06-22

How to Cite

Barrera Quispe, J., De La Cruz Alvarado, R., Mendoza Zumaeta, L., Tenorio Zubiate, H., & Chavez Guivin, J. (2024). Factors influencing fruit purchase decisions in the Chachapoyas model market: an analysis using structural equation modeling. Dékamu Agropec Scientific Journal, 5(1), 98–108. https://doi.org/10.55996/dekamuagropec.v5i1.214