Ethnomathematics: Masons and construction processes in Bagua-Amazonas

Authors

  • Ronald Omar Estela Urbina Universidad Nacional Intercultural “Fabiola Salazar Leguía” de Bagua, Perú
  • Elisa Contreras Barsallo Universidad César Vallejo, Perú
  • Alcides Raúl Cuti Gutierrez Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo, Perú
  • Juan Percy Mamani Cutipa Universidad Nacional del Altiplano, Perú
  • Carlos Carcausto Quispe Universidad Nacional del Altiplano, Perú
  • Giovanna Guzmán Cáceres Universidad Nacional San Antonio Abad del Cuzco, Perú
  • Segundo Leonardo Valdivia Velasquez Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo, Perú
  • Edinson Figueroa Fernández Universidad Nacional Intercultural “Fabiola Salazar Leguía” de Bagua, Perú
  • Luis Miguel Villegas Santamaría Universidad Católica “Santo Toribio de Mogrovejo”, Perú

DOI:

https://doi.org/10.55996/dekamuagropec.v5i1.212

Keywords:

albañil, cultural, etnográfica, etnomatemática

Abstract

The objective of this research was to deepen the understanding of ethnomathematics developed by masons in the Amazonian regions of Peru. To this end, the mathematical concepts implicit in the masons' practices were identified and analyzed, as well as to understand the role of culture and the natural environment in the configuration of this knowledge. The type of study was considered ethnographic, and consisted of gathering information through observation. A questionnaire was applied, with the purpose of evidencing the procedures carried out by the masons in the resolution of labor calculations using the fundamental operations (addition, subtraction, multiplication and division) of ethnomathematical origin. In the same way, scientific articles were reviewed. One of the key findings of this research is the integration of mathematical concepts in the labor practice of masons. It was observed how these workers use a wide range of concepts, from geometry to calculus, in the planning and execution of their daily tasks. This integration demonstrated that mathematics is not an abstract concept separated from everyday life, but a practical and tangible tool that is used effectively to solve concrete problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alsina, Á. (2019). Conexiones matemáticas a través de actividades STEAM en Educación Infantil. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 1(58), 168–191. https://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/18073

Aroca, A. (2022). Un enfoque didáctico del programa de etnomatemáticas. Revista TED, 2(52), 211–248. https://doi.org/10.17227/ted.num52-13743

Barrios, M., Sarmiento, J., Rodríguez, C., & Lafaurie, J. (2022). Análisis de las conexiones etnomatemáticas en la elaboración y comercialización de arroz chino en el sur del departamento del Atlántico, Colombia. Revemop, 4(1), 1–26. https://doi.org/10.33532/revemop.e202221

Concha, R., San Martín, N., & Friz, M. (2021). La etnomatemática en el proceso de comunicación y construcción de saberes: Una aproximación entre la matemática y la lingüística de las comunidades. Revista Aportes, 1(31), 23–32. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-86712021000200003

Estela, R., Contreras, E., Vásquez, J., Pósito, D., Vásquez, J., & Ugkum, S. (2021). Etnomatemática: Hidráulica lúdica a partir de las figuras geométricas de la cerámica awajún. Revista de Investigación Científica DEKAMU AGROPEC, 2(2), 62–74. https://doi.org/10.55996/dekamuagropec.v2i2.61

Fernández, A., Blanco, H., & Oliveras, M. (2021). Aplicación de un instrumento para valorar la idoneidad didáctica etnomatemática a una propuesta de enseñanza- aprendizaje sobre patrones de medida no convencionales. Revista Bolema - Mathematics Education Bulletin, 35(71), 1845–1875. https://doi.org/10.1590/1980-4415V35N71A28

Fuentes, C. (2019). Articulación de la etnomatemática y las propuestas decoloniales: Una invitación a la re-existencia. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 12(3), 59–82. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274063987005

Giménez, A. (2021). La tarea de levantar paredes con ladrillo: Un análisis desde la teoría antropológica de lo didáctico. Revista Científica EFI-DGES, 7(12), 49–64. http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/efiEDUCACIÓN,FORMACIÓNEINVESTIGACIÓN

Leyton, E. C. (2019). Una mirada a la Etnomatemática. Autoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia, III(2), 244–267. https://doi.org/10.23854/autoc.v3i2.119

Mansilla, E., Zúñiga, Á., Velásquez, F., Montecinos, M., Castro, A., & Rodríguez, C. (2023). Exploración etnomatemática en los procesos de restauración de iglesias patrimoniales de Chiloé-Chile. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 13(2), 299–314. https://doi.org/10.19053/20278306.v13.n2.2023.16836

Morales, L., & Rodríguez, C. (2022). Medidas no convencionales en libros de texto mexicanos. Un análisis desde la Etnomatemática y el Enfoque ontosemiótico. Journal of Research in Mathematics Education, 11(1), 33–70. https://doi.org/10.17583/redimat.8646

Nascimento, S., & Linhares, J. (2019). Etnomatemáticas y práctica docente indígena: la cultura como eje integrador. Revista Científica Hiaptía, 4(1), 102–115. https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/hipatia/article/view/1092

Pereira, L. (2019). El universo simbólico de los astros como aspecto etnomatemático. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 12(2), 82–102. https://www.redalyc.org/journal/2740/274063607004/html/

Pereira, L., & Batallas, B. (2019). Hacia una perspectiva etnomatemática del quipu incaico como puente entre el sistema contable y la escritura. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 12(2), 62–81. https://revista.etnomatematica.org/index.php/revlatem/article/view/503

Rodríguez, A., & Saiz, M. (2022). Etnomatemáticas para el fortalecimiento de operaciones básicas en niños indígenas piapocos. Revista Rastros y Rostros Del Saber, 7(13), 7–30.

Rodríguez, C. (2021). Conexiones etnomatemáticas entre conceptos geométricos en la elaboración de las tortillas de Chilpancingo, México. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(2), 273–296. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n2.2021.12756

Sánchez, Y. (2019). Complejidad-cotidianidad-etnomatemática en la enseñanza de las matemáticas. Revista PRAXIS INVESTIGATIVA REDIE, 11(20), 23–36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6951587

Uribe, D., & Rojas, O. (2021). Patrones de medición (Jaaniapala ayaawata) en prácticas culturales de la Nación Wayúu de la Guajira colombiana. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 14(2), 76–96. https://doi.org/10.22267/relatem.21142.8

Published

2024-06-22

How to Cite

Estela Urbina, R. O., Contreras Barsallo, E., Cuti Gutierrez, A. R., Mamani Cutipa, J. P., Carcausto Quispe, C., Guzmán Cáceres, G., Valdivia Velasquez, S. L., Figueroa Fernández, E., & Villegas Santamaría, L. M. (2024). Ethnomathematics: Masons and construction processes in Bagua-Amazonas. Dékamu Agropec Scientific Journal, 5(1), 71–85. https://doi.org/10.55996/dekamuagropec.v5i1.212

Most read articles by the same author(s)