Artificial intelligence in higher education: A conversation about the future of teaching and learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55996/dekape.v3i1.353

Keywords:

Contributions to education; benefits of AI; teacher training; inappropriate use; ethical risks

Abstract

Artificial intelligence (AI) is moving beyond technological promise and becoming a real force transforming higher education. This article explores how AI is changing the way we learn and teach, offering a comprehensive overview of its applications, advantages, and the challenges we face. Through an exhaustive literature review, we examine AI integration methodologies and their impact on student performance. The findings show that AI is a powerful tool for personalizing learning, automating assessment, and providing intelligent tutoring, making education more efficient and effective. However, its adoption raises important questions about ethics and training. We conclude that for AI to truly benefit us, we need a comprehensive strategy that includes investment in technology, teacher training, and a robust ethical framework to protect academic integrity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baldrich, K., Domínguez-Oller, J. C., & García-Roca, A. (2024). La Inteligencia Artificial y su impacto en la alfabetización académica: una revisión sistemática. Educatio Siglo XXI, 42(3), 53–74. https://doi.org/10.6018/educatio.609591

Cabero-Almenara, J., & Barroso-Osuna, J. (2025). La ética de la Inteligência Artificial en la educación: hacia un uso responsable e inclusivo. Educação e Pesquisa, 51, 0–2. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202551293347es

Castillo-Salazar, D. R., & Mora-Rosales, J. C. (2024). La inteligencia artificial en la educación superior: Aciertos y desaciertos. Una revisión sistemática. KIRIA: Revista Científica Multidisciplinaria, 2(4), 9–18. https://doi.org/10.53877/0hxk1v43

Castro-valle, R. A., Bravo-Criollo, J. C., Sornoza-Rivadeneira, E. A., & Cedeño-Díaz, K. M. (2025). El impacto de la inteligencia artificial en la educación superior: herramientas emergentes para potenciar el aprendizaje y la evaluación académica. 10(8), 1492–1504.

Chicaiza Guayta, S. M., López Bermúdez, F. L., López Valencia, N. A., & Ochoa Tumbaco, G. X. (2024). Impacto de la Inteligencia Artificial (IA) en la Educación Superior. RECIAMUC, 8(2), 80–91. https://doi.org/10.26820/reciamuc/8.(2).abril.2024.80-91

Cui, Y. (2025). What influences college students using AI for academic writing? - A quantitative analysis based on HISAM and TRI theory. Computers and Education: Artificial Intelligence, 8, 100391. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2025.100391

Diaz Ancco, F., Rodríguez Gonzales, K., & Estrada Chacón, L. H. (2024). Impacto de la Inteligencia Artificial en la formación de estudiantes de Educación superior. Yachay - Revista Científico Cultural, 13(1), 44–61. https://doi.org/10.36881/yachay.v13i1.782

Escaleras Medina, J. C., Pimbosa Ortiz, D. E., Sánchez Prado, R. G., Maldonado Guerrero, E. A., & Carchi Tandazo, T. A. (2025). Impacto de la Inteligencia Artificial en el Proceso de Aprendizaje Universitario en América Latina: Una Revisión Sistemática. Arandu UTIC, 12(1), 2431–2448. https://doi.org/10.69639/arandu.v12i1.751

González -Campos, J., López - Núñez, J., & Araya - Pérez, C. (2024). Educación superior e inteligencia artificial: desafíos para la universidad del siglo XXI. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 42(1), 79–90. https://doi.org/10.51698/aloma.2024.42.1.79-90

Gracia Loor, J. M., & Panchano Valencia, A. M. (2025). Desafíos y Oportunidades de la Inteligencia Artificial en la Educación: Una Revisión Sistemática. ASCE, 4(2), 185–200. https://doi.org/10.70577/ASCE/185.200/2025

Guerrero Solís, A. K., Ruiz Muñoz David, G. F., Yépez González, D. A., & Sánchez Lascano, M. N. (2025). El impacto de la inteligencia artificial en la producción científica. 3.

Juca, F. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en los trabajos académicos y de investigación. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 6(1), 289–296.

Kroff, F. J., Coria, D. F., & Ferrada, C. A. (2024). Inteligencia Artificial en la educación universitaria: Innovaciones, desafíos y oportunidades. Espacios, 45(05), 120–135. https://doi.org/10.48082/espacios-a24v45n05p09

Lago Ávila, M. J., & Pérez Hurtado, M. (2024). La IA en la educación superior: Formando profesionales más competitivos y empleables. European Public & Social Innovation Review, 9, 1–21. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-859

Martínez-Rivera, O. (2024). El impacto de la Inteligencia Artificial (IA) en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los trabajos en la Universidad. European Public & Social Innovation Review, 9, 1–17. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-885

Mejía Benavides, A., Iman Tineo, G. E., & Vega Olivos, A. (2023). Integrando la inteligencia artificial para promover la excelencia educativa en la universidad: Un futuro prometedor. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 20(2), 1–14. https://doi.org/10.57188/RICSO.2023.012

Perdomo, B., & Alberto González, O. (2025). Inteligencia artificial en educación superior: revisión integrativa de la literatura. Cuadernos de Investigación Educativa, 16(2). https://doi.org/10.18861/cied.2025.16.2.4034

Perdomo, B., & González, O. (2025). Inteligencia artificial en educación superior: revisión integrativa de la literatura. Cuadernos de Investigación Educativa, 16(2), 1–20. https://doi.org/10.18861/cied.2025.16.2.4034

Pizarro-Romero, J., & Lovón, M. (2025). El uso de la IA en cursos de redacción e investigación universitaria en el aula: una experiencia de caso. Desde El Sur, 17(1), e0015. https://doi.org/10.21142/DES-1701-2025-0015

Sánchez-Trujillo, M. de los A., Bernabé-Sánchez, E., & Sáenz-Egúsquiza, F. D. (2025). Inteligencia artificial y formación docente: perspectivas de estudiantes de educación. Eduweb, 19(3), 22–34. https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2025.19.03.2

Valenzuela Caico, R., & Pérez Carvajal, A. (2025). Inteligencia artificial en educación superior: ¿un reemplazo para los profesores o una herramienta de apoyo? Revista Iberoamericana de Investigación En Educación, 9. https://doi.org/10.58663/riied.vi9.221

Vega-Reinel, S. V., Palacios-Zuñiga, R. M., Pazmiño-Gaibor, Á. X., Peña Patricia, M., & García-Laje, C. A. (2025). Implicaciones éticas del uso de inteligencia artificial generativa en la formación universitaria, dilema entre la innovación tecnológica y la responsabilidad académica. Revista Científica Arbitrada de Investigación En Comunicación, Marketing y Empresa REICOMUNICAR, 8, 833–851.

Vera-Rubio, P. E., Bonilla-González, G. P., Quishpe-Salcán, A. C., & Campos-Yedra, H. M. (2023). La inteligencia artificial en la educación superior: un enfoque transformador. Polo Del Conocimiento, 8(11), 67–80. https://doi.org/10.23857/pc.v8i11.6193

Villacreses, E. G., Moreira, N., Calderon, J. E., Torres, V., Iza, M. F., Tandazo, F. E., & Bernal, A. P. (2025). Inteligencia Artificial: Transformando la Escritura Académica y Creativa en la Era del Aprendizaje Significativo. Revista Científica de Salud y Desarrollo Humano, 6(1), 1427–1451. https://doi.org/10.61368/r.s.d.h.v6i1.533

Villacreses Sarzoza, E. G., Nancy Maribel, M. C., Calderón Quezada, J. E., Víctor Gregory, T. V., Iza Chungandro, M. F., Tandazo Sarango, F. E., & Bernal Párraga, A. P. (2025). Inteligencia Artificial: Transformando la Escritura Académica y Creativa en la Era del Aprendizaje Significativo. Revista Científica de Salud y Desarrollo Humano, 6(1), 1427–1451. https://doi.org/10.61368/r.s.d.h.v6i1.533

Published

2025-12-18

How to Cite

Tarco-Sánchez, L. M., Yllanes-Choque, E., Estrada-Calderón, V. V., & Contreras-Ccopa, G. J. (2025). Artificial intelligence in higher education: A conversation about the future of teaching and learning . Dékau Perú, 3(1), 15–26. https://doi.org/10.55996/dekape.v3i1.353

Issue

Section

Artículo de revisión