Educational strategies for preventing suicidal ideation through the development of emotional intelligence in intercultural contexts of primary education
DOI:
https://doi.org/10.55996/dekape.v3i1.272Keywords:
Cultural diversity; intercultural education; primary education; primary teaching; mental healtAbstract
Suicidal ideation in children is currently a public health problem, especially in educational centers characterized by cultural and ethnic diversity, where emotional health faces particular challenges. This research, conducted in primary schools in Jamundí, Valle del Cauca (Colombia), aimed to identify successful pedagogical practices aimed at promoting emotional well-being. To this end, 17 scientific articles published between 2020 and 2024 were analyzed using a qualitative approach and a systematic document review methodology. The analysis was conducted from a hermeneutic perspective, using sources found on Google Scholar, Semantic Scholar, ResearchGate, and Dialnet. The main objective was to identify how teachers can strengthen students' emotional well-being through the development of emotional intelligence adapted to multicultural contexts. The results show that emotional intelligence can act as a protective factor against suicidal ideation when implemented through culturally sensitive teaching strategies. Five complementary strategic dimensions were also identified: early detection, development of emotional intelligence, family-school collaboration, intercultural approach, and universal prevention. The research results offer valuable tools for teacher training and the implementation of pedagogical strategies aimed at addressing and preventing suicidal ideation in elementary school students.
Downloads
References
Álvarez Cabrera, P. L., Berrocal Venegas, V. A., Jimenez Pasten, V. P., & Pinto Barahona, V. A. (2024). Revisión sistemática sobre la Ideación Suicida y Depresión en adolescentes en los últimos 10 años. 173–205.
Álvarez De La Espriella, M. D. J., Hernández Arroyo, C. P., & Martínez Guerra, A. M. (2021). Resignificación de la Identidad Cultural del Pueblo Zenú a través del Trenzado del Sombrero Vueltiao como Estrategia Didáctica. 32(3), 167–186.
Bucheli Chaves, C. I., & Sotomonte, P. S. (2023). Mejora de prácticas pedagógicas en matemáticas desde la perspectiva intercultural en la Educación Básica Primaria. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 11(2), 1–19. https://doi.org/10.26423/rcpi.v11i2.691
Castillo Cortez, E. I., & Arias Zúñiga, S. M. (2021). Diseño de una estrategia pedagógica etnoeducativa para el fortalecimiento de la identidad cultural de los estudiantes de tercer grado de primaria del Colegio Senderos de Jamundí.
Ceada-Garrido, Y., Enrique-Gómez, J. M., Tirado-Morueta, R., Barragán-Piña, A. J., & Andújar-Márquez, J. M. (2020). Proyecto SUR. Una experiencia real de aprendizaje basado en proyectos en enseñanzas técnicas. In Evaluación e Innovación en Educación Superior e Investigación.
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The Impact of Enhancing Students’ Social and Emotional Learning: A Meta‐Analysis of School‐Based Universal Interventions. Child Development, 82(1), 405–432. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x
Galindo-Domínguez, H., & Losada Iglesias, D. (2023). Inteligencia emocional e ideación suicida en adolescentes: el rol mediador y moderador del apoyo social. Revista de Psicodidáctica, 28(2), 125–134. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2023.02.001
Gijzen, M. W. M., Rasing, S. P. A., Creemers, D. H. M., Engels, R. C. M. E., & Smit, F. (2022). Effectiveness of school-based preventive programs in suicidal thoughts and behaviors: A meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 298, 408–420. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.10.062
Goldston, D. B., Molock, S. D., Whitbeck, L. B., Murakami, J. L., Zayas, L. H., & Hall, G. C. N. (2008). Cultural considerations in adolescent suicide prevention and psychosocial treatment. American Psychologist, 63(1), 14–31. https://doi.org/10.1037/0003-066X.63.1.14
López Puente, S., Maldonado Tituaña, J., Orellana Yaguache, G., Moran Piarpuezan, E., & Herrera Sandoval, L. (2023). La importancia de la Inteligencia Emocional en la práctica Pedagógica de los Docentes de Educación General Básica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 309–331. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.7708
Pinto Lara, Y. L., Rodríguez Castro, D. M., & Sarmiento Sanabria, W. N. (2024). Fundamentación teórica sobre inteligencia emocional y su gestión a través del teatro en educación básica primaria. Praxis Pedagógica, 24(37), 8–30. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.24.37.2024.8-30
Sánchez Estévez, M. J. (2021). Creencias, actitudes e intervenciones psicoeducativas frente al suicidio en el contexto educativo: una revisión de la literatura. Tejidos Sociales, 3(1), 1–12. https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/tejsociales/article/view/4761
Tarrillo, O., Mejía, J., Dávila, J., Pintado, C., Chilón, W., & Velez, S. B. (2024). Metodología de la investigación una mirada global: Ejemplos prácticos.
Urueña Mendéz, K., Ramírez Castillo, R., & Carrillo Cruz, C. E. (2023). Fortalecimiento de la Inteligencia Emocional en Niños de Preescolar a Través de un Objeto Virtual de Aprendizaje. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), 589–598. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.8710
Vera Vélez, L., & Ponce, P. R. (2014). Investigación Cualitativa. https://es.scribd.com/document/538315932/Velez-Vera-Investigacion-Cualitativa-PDF
Villalobos-Galvis, F. H., Ceballos-Mora, A. K., Luna-Tascón, E. G., Araujo-Rosero, L., Muñoz-Muñoz, D. F., & Solarte-Tobar, M. C. (2023). Prevención de la conducta suicida en contextos escolares: una revisión de los tipos de intervención. Rev. Asoc. Esp. Neuropsiq, 43(143), 217–236. https://doi.org/10.4321/S0211-57352023000100012
Walsh, E. H., McMahon, J., & Herring, M. P. (2022). Research Review: The effect of school‐based suicide prevention on suicidal ideation and suicide attempts and the role of intervention and contextual factors among adolescents: a meta‐analysis and meta‐regression. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 63(8), 836–845. https://doi.org/10.1111/jcpp.13598
Zambrano Berrones, L. (2024). Desarrollo de la inteligencia emocional a través de actividades lúdicas en estudiantes de primaria. MENTOR Revista de Investigación Educativa y Deportiva, 3(7), 147–165. https://doi.org/10.56200/mried.v3i7.7089
Zapata Zapata, V. A., Saavedra Vallejos, E., & Fuentes Vilugrón, G. A. (2023). Resignificación de los saberes pedagógicos en contexto indígena: Perspectiva de Giroux y Fraser. Prácticas Pedagógicas y Educación Intercultural: Desafíos Epistemológicos Para La Escolaridad En Contextos Indígenas, 2023, ISBN 978-956-6224-24-2, Págs. 173-197, 173–197. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9421835&info=resumen&idioma=SPA
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maricel Carabali-Aponza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
