Organizational commitment and teaching performance in the Urban Educational Institutions of the district of Las Piedras, Tambopata, Madre de Dios, 2018

Authors

  • Edwin Gustavo Estrada Araoz Universidad Nacional Amazónica de Madre de Dios
  • Helen Juddy Mamani Uchasara Universidad Nacional Amazónica de Madre de Dios

DOI:

https://doi.org/10.55996/dekamuagropec.v1i2.35

Keywords:

Organizational commitment, teaching performance

Abstract

Abstract

The objective of this research was to establish the relationship between organizational commitment and teaching performance in the Urban Educational Institutions of the Las Piedras district - 2018. The type of research was non-experimental, the cross-sectional descriptive descriptive design. The study population was formed by the 106 teachers who work in the Urban Educational Institutions of the district of Las Piedras and the sample by 83 teachers which was obtained through a stratified probabilistic sampling. To collect information, the Meyer and Allen Organizational Commitment Questionnaire adapted in Peru by Oscar Martín Rivera Carrascal and the Teaching Performance Questionnaire were used. The data collected were consolidated in a database to be processed through the Statistical Package for Social Sciences SPSS version 22. The results found indicate that 48.2% of teachers have a high level of organizational commitment, 60.2 % of teachers have a satisfactory level of performance and in terms of the contrast of the general hypothesis, it was statistically found that there is a strong, direct and significant relationship between the variables organizational commitment and teacher performance. Spearman's rho correlation coefficient is 0.724 with a p-value below the level of significance (p = 0.000 <0.05). Finally, it is concluded that as long as teachers present a greater organizational commitment, they will perform better and vice versa.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, M. (2018). Compromiso organizacional y desempeño docente en las. Instituciones educativas del nivel primario de la red 02 - Puente Piedra. 2018. (Tesis de Maestría en Educación). Universidad César Vallejo. Lima, Perú.

Baltazar, N. (2017). Compromiso organizacional y desempeño docente en colegios públicos de la cuenca Nor Alta; UGEL N° 15, Huarochirí, 2017. (Tesis de Maestría en Educación) Universidad César Vallejo, Lima, Perú.

Campana, M. (2018). Compromiso organizacional y desempeño docente en la Institución Educativa Uriel García del Cusco, 2018. (Tesis de Maestría en Educación). Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco, Cusco, Perú.

Gómez, A. (2015). Gestión del compromiso institucional y el desempeño docente del profesorado de la Universidad Peruana los Andes. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú.

Guarniz, A. (2014). Satisfacción laboral compromiso institucional y desempeño docente de los profesores de la Facultad de Medicina de la Universidad Privada Antenor Orrego, 2012. (Tesis de Maestría). Universidad Privada Antenor Orrego, Trujillo. Perú.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

Leyva, M. (2016). Compromiso organizacional y desempeño docente en la I.E. 2027 José María Arguedas UGEL 02 2015. (Tesis de Maestría). Universidad César Vallejo, Lima, Perú.

Macavilca, A. (2018). Compromiso organizacional y desempeño docente en las instituciones educativas del distrito de Huarochirí, 2018. (Tesis de Maestría en Educación). Universidad César Vallejo, Lima, Perú.

Meyer, J. y Allen, N. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review. No. 1 pp. 61-89.

Ministerio de Educación (2012). Marco del Buen Desempeño Docente. Lima: MINEDU.

Montenegro, I. (2003). Evaluación del desempeño docente. Fundamentos, modelos e instrumentos. Colombia: Edit, Coop. Editorial Magisterio.

Ortiz. M. (2018). Compromiso organizacional y desempeño en el aula del profesorado de instituciones educativas públicas. (Tesis de Maestría en Educación). Universidad Nacional de Educación “Enrique Guzmán y Valle”, Lima, Perú.

Porter, L., Steers, R., Mowday, R., y Boulian, R. (1974). The Measurement of Organizational Commitment”. Journal of Vocational Behavior, 14, pp. 224-247.

Ramos. A. (2005). El compromiso organizacional y su relación con el desempeño docente de los profesores del programa universitario de inglés de la Universidad de Colima. (Tesis de Maestría). Universidad de Colima, Villa de Álvarez, Colima.

Rivera, O. (2010). Compromiso organizacional de los docentes de una institución educativa privada de Lima Metropolitana y su correlación con variables demográficas. (Tesis de Maestría en Educación). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú.

Robalino, M. (2007). Los docentes pueden hacer la diferencia: apuntes acerca del desarrollo profesional y el protagonismo docente. Seminario internacional llevado a cabo en Chile.

Published

2020-12-08

How to Cite

Estrada Araoz, E. G., & Mamani Uchasara, H. J. (2020). Organizational commitment and teaching performance in the Urban Educational Institutions of the district of Las Piedras, Tambopata, Madre de Dios, 2018. Revista Científica Dékamu Agropec, 1(2), 36–41. https://doi.org/10.55996/dekamuagropec.v1i2.35