Positive discipline and personality development in adolescents in a rural Peruvian educational institution
DOI:
https://doi.org/10.55996/dekape.v2i2.344Keywords:
Adolescents, secondary education, personality development, positive disciplineAbstract
The purpose of this study was to determine the relationship between positive discipline and personality development in adolescents. The research was framed within the quantitative approach, of a basic type, with a descriptive-correlational level and a non-experimental cross-sectional design. Its importance lies in understanding how discipline styles influence or are related to the formation of personality in adolescence, a crucial stage of human development. The main objective was to establish whether there is a significant relationship between positive discipline and personality development in adolescents. For this purpose, we worked with a population of 262 students, taking 63 first-year adolescents as a representative sample. A structured questionnaire to evaluate positive discipline and a Likert-type scale to measure personality development, both validated and adapted to the school context of the population studied, were used as instruments. Data collection was carried out by means of the survey technique, and the information was subsequently processed using SPSS version 26 statistical software. In conclusion, it was determined that there is no significant relationship between positive discipline and personality development in adolescents. However, the descriptive analysis showed that most of the students are at regular levels of positive discipline and at an improbable or unsatisfactory level in terms of personality development, which raises the need to implement pedagogical strategies to strengthen these aspects within the school context.
Downloads
References
Alméndarez, J., Carrasco, L., & González, P. (2017). Estrategias para el fortalecimiento de la disciplina positiva. 1–145. https://repositorio.unan.edu.ni/7544/1/18191.pdf
Benites, E. (2017). Prácticas disciplinarias y conductas externalizantes e internalizantes en niños de nivel inicial. 182.
Condor Pinedo, E. (2021). Disciplina positiva y desarrollo de la personalidad de adolescentes del primer año de educación secundaria de la institución educativa “San Juan de Dios”; Aramango – 2021. https://repositorio.utelesup.edu.pe/handle/UTELESUP/1508
Gensollen Mendieta, V. L., Jara Silva, M. T., & Salazar Goytizolo, R. C. (2019). Disciplina positiva y las conductas disruptivas en los niños del aula de 5 años del nivel inicial de la I.E “Santísimo Nombre de Jesús” del distrito de San Borja. In Instituto pedagogico Nacional Monterrico. https://repositorio.monterrico.edu.pe/items/1f7d9929-c1f5-429b-8737-44718edc58b7
Guzmán Huayamave, K. V. (2020). Los conflictos en el aula y su efecto en el aprendizaje de los estudiantes de primer año de bachillerato general unificado de la unidad educativa “Emanuel” en el período lectivo 2019 -2020.
Hernández Sampieri, R., Fernandez Collado, C., & Baptisa Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación.
Jaramillo, J. (2018). Estilos de crianza y personalidad en adolescentes. Universidad Técnica de Machala, 1–23. http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/8531
Jorge, E., & González, M. C. (2017). Estilos de crianza parental: una revisión teórica. Informes Psicológicos, 17(2), 39–66. https://doi.org/10.18566/infpsic.v17n2a02
Llorens Aleixandre, N., Palmer Pol, A., & Perelló del Río, M. J. (2005). Características de personalidad en adolescentes como predictores de la conducta de consumo de sustancias psicoactivas. Trastornos Adictivos, 7(2), 90–96. https://doi.org/10.1016/S1575-0973(05)74513-X
Medina, M., Rojas, R., Bustamante, W., Loaiza, R., Martel, C., & Castillo, R. (2023). Metodología de la investigación: Técnicas e instrumentos de investigación. In Metodología de la investigación: Técnicas e instrumentos de investigación. https://doi.org/10.35622/inudi.b.080
Moran Bastidas, D. G. (2019). Rasgos de personalidad y estilos de afrontamiento al estrés en adolescentes de dos instituciones educativas en Villa el Salvador.
Nocetti de la Barra, A. (2016). Experiencia de reflexión en estudiantes de Pedagogía en Educación Media en Biología y Ciencias Naturales en las asignaturas de Práctica Pedagógica y Profesional en una Universidad de la región del Bío Bío, Chile. In Universitat de Barcelona. http://www.tesisenred.net/handle/10803/393952
Pascual Ochando, H. (2024). La disciplina positiva como alternativa educativa en el proceso de aprendizaje de habilidades sociales. European Public & Social Innovation Review, 9, 1–18. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-1594
Pozzo, M. I., Borgobello, A., & Pierella, M. P. (2018). Uso de cuestionarios en investigaciones sobre universidad; análisis de experiencias desde una perspectiva situada. Revista Latinoamericana de Metodología de Las Ciencias Sociales, 8(2), e046. https://doi.org/10.24215/18537863e046
Prado Changoluisa, C. P., Maldonado Monar, X. K., Heredia Vega, C. L., Figueroa Aguilar, J. R., & Bosquez Verdezoto, K. H. (2024). El impacto de la disciplina positiva en el clima escolar: Un enfoque basado en el respeto y la empatía. Reincisol., 3(6), 6366–6378. https://doi.org/10.59282/reincisol.V3(6)6366-6378
Simons, P., & Tupiño, L. (2019). Propuesta de estrategias docentes basadas en disciplina positiva para la inlcusión de niños con TEA en un aula del ciclo II de Educación Inicial. http://hdl.handle.net/20.500.12404/14350
Tamayo y Tamayo, M. (1994). El proceso de la investigacion cientifica. Limusa, 435. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/227860/El_proceso__de_la_investigaci_n_cient_fica_Mario_Tamayo.pdf
Torres Mullo, M. A. (2018). Funcionalidad familiar y estilos de personalidad en los adolescentes de la Unidad Educativa Rumiñahui del cantón Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/28945/2/INTELIGENCIA EMOCIONAL Y HABILIDADES SOCIALES EN PERSONAS PR.pdf
Vizcaíno Zúñiga, P. I., Cedeño Cedeño, R. J., & Maldonado Palacios, I. A. (2023). Metodología de la investigación científica: guía práctica. In Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar (Vol. 7, Issue 4). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7658

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Esteban Condor Pinedo, Anthonny Smith Guevara Flores

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.