Building a sustainable future: Training program in agroecological tourism for women in Barinas, Venezuela

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55996/dekape.v2i1.267

Keywords:

Bioeconomy; capacity building; rural empowerment; agro-ecological tourism

Abstract

Training programs are emerging as a unique opportunity to foster empowerment and contribute to achieving the sustainable development goal. These programs should focus on providing women with the tools and knowledge necessary to actively participate in the development of agroecological tourism. The objective of this research is to generate a training program in agroecological tourism for female empowerment at the Manuelita Sáenz Socialist Training Center, Barinas, Venezuela. A qualitative participatory approach was used to identify the needs, interests and expectations of the participants, as well as the characteristics of the rural environment. The analysis units were 50 participants, who were trained quarterly in the areas of adventure tourism guide and administrative assistant, with the purpose of providing empowerment tools in the communities through the tourism engine. The data collection techniques were in-depth interviews and direct observation, using an interview script with open questions. For the analysis of the information, categorization, triangulation and interpretation of the results were applied, using double-entry matrices and content analysis. Based on this information; by combining theory and practice, the program offers participants the necessary tools to design and manage sustainable tourism experiences that promote the development of their communities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bastidas, C. (2014). Factores económicos y territoriales de los espacios tirísticos para la dinaminación del turismo rural en la provincia de Chimborazo en los cantones de Alausí y Guano. In Penambahan Natrium Benzoat Dan Kalium Sorbat (Antiinversi) Dan Kecepatan Pengadukan Sebagai Upaya Penghambatan Reaksi Inversi Pada Nira Tebu.

Briceño, C. (2023). Preservación cultural y turusmo agroecológico: Explorando la gastronomía local en Bueno de Andrada. Revista de Ciencias Sociales y Políticas, 14. https://doi.org/10.5377/raices.v7i14.17855

Espinoza, E. (2020). Reflexiones sobre las estrategias de investigación acción participativa VA. Revista Conrado, 16(76), 342–349.

Fernández, A. J. (2023a). Enfoque Transdiciplinario del Guía Turístico Agroecológico para el desarrollo sostenible. Revista Critica Con Ciencia, 2(3), 145–158. https://doi.org/10.62871/revistacriticaconciencia.v2i3.321

Fernández, A. J. (2023b). Indicadores de la gestión en la capacitación en turismo agroecológico desde la plataforma Moodle. Turismo y Patrimonio, 21, 127–143. https://doi.org/10.24265/turpatrim.2023.n20.07

Fernández, A. J. (2024). El papel del turismo agroecológico como herramienta para el diseño de productos sustentables. Revista Internacional de Gestión, Innovación y Sostenibilidad Turística, 4(1), 67–73. https://doi.org/10.51260/rigistur.v4i1.478

Figueroa-Domecq, C., & Flecha-Barrio, M. D. (2023). Formación y perspectiva de género para el desarrollo profesional de los estudiantes del grado de turismo: La importancia de la transmsión del contenido. Universidad Rey Juan Carlos.

Guevara Alban, G. P., Verdesoto Arguello, A. E., & Castro Molina, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, 4(3), 163–173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173

Lázaro Gutiérrez, R. (2021). Entrevistas estructuradas, semi-estructuradas y libres. Análisis de contenido. In Técnicas de investigación cualitativa en los ámbitos sanitario y sociosanitario. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. https://doi.org/10.18239/estudios_2021.171.04

López, L., & Davila, M. (2022). Ruta del plátano como emprendimiento agroturístico en la Comunidad Santo Domingo Parroquia Rómulo Betancourt, Municipio Barinas Estado Barinas. Periodo 2021-2022. https://es.scribd.com/document/583902938/proyecto

Merida Coímbra, G., & Zambrana, F. (2024). Empoderamiento de la mujer en el turismo. Caso Municipio y Parque Nacional Torotoro en Potosí - Bolivia. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 22(1), 75–90. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2024.22.005

Organización de las naciones unidas [ONU]. (2024). El empoderamiento de las mujeres y el turismo. https://www.unwto.org/es/el-empoderamiento-de-las-mujeres-y-el-turismo

Paredes de Martínez, M. del V., Cáceres Montilla, B. M., & Fernández, A. J. (2023). Turismo agroecológico como modelo sostenible en las comunidades. Revista de Investigación Cañetana, 2(1). https://doi.org/10.60091/ric.2023.v2n1.03

Salas, P. (2023). Acción Colectiva y Turismo Rural Comunitario en la Provincia del Alto Ricaurte, Boyacá. Universidad Nacional de Colombia.

Salazar-Escorcia, L. S. (2020). Investigación Cualitativa: Una respuesta a las Investigaciones Sociales Educativas. CIENCIAMATRIA, 6(11), 101–110. https://doi.org/10.35381/cm.v6i11.327

Vélez, A., Vergara, D., & Pérez, J. (2024). Una propuesta de modelo de gestión para el desarrollo del turismo agroecológico. Revista Internacional de Turismo, Empresa y Territorio, 16. https://doi.org/10.21071/riturem.v8i1.16321

Published

2024-12-23

How to Cite

Fernández, A. J. (2024). Building a sustainable future: Training program in agroecological tourism for women in Barinas, Venezuela. Dékau Perú, 2(1), 21–31. https://doi.org/10.55996/dekape.v2i1.267

Issue

Section

Artículos