Conceptual prism: A comprehensive graphic organizer for reading comprehension

Authors

  • Darwin Valmore Franco-Gallego Secretaría de Educación de Medellín

DOI:

https://doi.org/10.55996/dekape.v2i1.241

Keywords:

Critical reading; educational context; pedagogical practices; thinking tools

Abstract

The conceptual prism is an innovative tool designed to improve reading comprehension and critical thinking in secondary school students. The primary objective was to evaluate its effectiveness in strengthening critical reading skills. To achieve this, qualitative methods were employed, including questionnaires administered to students, analysis of peer academic opinions through word clouds, and structured interviews with experts. The results showed that the conceptual prism facilitates the identification of micro and macrostructures within texts, promoting a deeper and more critical analysis. This highlights the importance of critical reading as an essential component of learning. In conclusion, the conceptual prism is positioned as a valuable resource that not only organizes thought but also enhances reading comprehension. Its implementation in future pedagogical practices is recommended to enrich the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agudelo Velásquez, O. L., Salinas Ibañez, J., Echeverry Chalarca, L. M., & Atuesta Venegas, M. del R. (2018). Desde la formación docente hasta la realidad del aula intervención con itinerarios flexibles basados en la estructura de mapas conceptuales. XXI Congreso Internacional EDUTEC, 1–16.

Castrillón Rivera, E. M., Morillo Puente, S., & Restrepo Calderón, L. A. (2020). Diseño y aplicación de estrategias metacognitivas para mejorar la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Ciencias Sociales y Educación, 9(17), 203–231. https://doi.org/10.22395/csye.v9n17a10

Coronado Almanza, E., Gamonal Alberto, J., Niño Montero, J. S., Vargas Quispe, G., & Macazana Fernández, D. M. (2022). Estrategias metacognitivas en la comprensión lectora en estudiantes de la educación básica regular. Revista Conrado, 18(88), 308–317.

Genette, G. (1989). Palimpsestos: La literatura en segundo grado.

Huaman Mancilla, V. (2021). Organizadores graficos y comprension lectora en los estudiantes del 5to grado de educacion primaria de la I.E.P. Simon Bolivar - Ayacucho 2021. http://repositorio.uladech.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13032/25396/ORGANIZADORES_GRAFICOS_COMPRENSION_LECTORA_HUAMAN_MANCILLA_VILMA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Maxwell, J. (2019). Diseño de investigación cualitativa - Joseph A. Maxwell - Google Libros. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=ZLewDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT351&dq=Diseño+de+investigación+cualitativa&ots=fm1xCDl3AN&sig=GVzM907hqdfNoXBtDHhu_nHVT7E#v=onepage&q&f=false

Molina Ibarra, C. de los Á. (2020). Comprensión lectora y rendimiento escolar. Revista Boletín Redipe, 9(1), 121–131. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i1.900

Pinto, J. P., & Rojas, S. P. (2019). Lectura crítica en el aula en relación con dimensiones inferencial y literal. Educación y Ciencia, 23, 265–279. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2019.23.e10284

Rodríguez Cortés, L. G., & Peña Estrada, C. C. (2020). Ejemplo de organizadores gráficos como estrategias de mediación pedagógica y de evaluación. Revista Innova Itfip, 6(1), 138–155. https://doi.org/10.54198/innova06.08

Silva Monsalve, A. M., & Sandoval Serrano, M. A. (2020). Organizadores gráficos: estrategia didáctica en ambientes virtuales mediada por la identificación de estilos de aprendizaje. Citas, 5(1), 89–107. https://doi.org/10.15332/24224529.6074

Van Dijk, T. A. (1984). Estructuras y funciones del discurso: Una introducción interdisciplinaria a la linguista del texto y a los estudios del discurso (pp. 348–355).

Published

2024-12-23

How to Cite

Franco-Gallego, D. V. (2024). Conceptual prism: A comprehensive graphic organizer for reading comprehension. Dékau Perú, 2(1), 10–20. https://doi.org/10.55996/dekape.v2i1.241

Issue

Section

Artículos